خلاصه طرح کیسه ادرار

خلاصه طرح کیسه ادرار

خلاصه طرح کیسه ادرار که یک کیسه بسته و شفاف پلیمری بوده که برای جمع‌آوری ادرار در شرایطی که امکان ادرار اختیاری در فرد وجود ندارد، استفاده میشود را در این مقاله بررسی می کنیم .

دراین مقاله از سپینود شرق بر بررسی خلاصه طرح کیسه ادرار می پردازیم.

خلاصه طرح کیسه ادرار

معرفی محصول کیسه ادرار

هدف از مطالعه حاضر بررسی محصول کیسه ادرار  می‌باشد. کیسه ادرار یک کیسه بسته و شفاف پلیمری بوده که برای جمع‌آوری ادرار در شرایطی که امکان ادرار اختیاری در فرد وجود ندارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. از انواع کیسه‌های ادرار جهت درمان و کنترل بیماری‌ها استفاده می‌شود. این کیسه‌ها معمولا در حجم 200 میلی‌لیتری بوده و دارای خطوط درجه‌بندی بر روی سطح کیسه می‌باشند و همین ویژگی باعث شده تا رنگ ادرار درون کیسه به خوبی مشخص و همچنین میزان ادرار دفع شده توسط بیمار قابل اندازه‌گیری باشد؛ همچنین این کیسه‌ها یک‌بار مصرف و استریل هستند. کیسه ادرار از طریق سوند یا کاتتر، به مثانه بیمار متصل شده و هنگام نیاز به تخلیه، ادرار از طریق سوند به کیسه وارد می‌شود (سوند یا کاتتر ادراری یک لوله قابل انعطاف است که برای تخلیه مثانه و جمع‌آوری ادرار در کیسه تخلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد). خروجی مایع کیسه ادرار به هیچ وجه نشتی ندارد و شیر صلیبی آن باعث تخلیه راحت ادرار می‌شود.

به صورت کلی اجزای تشکیل‌دهنده کیسه‌های ادرار شامل یک محفظه پلیمری شفاف، شیر یک‌طرفه، سوند یا نازل، محل اتصال گیره نگهدارنده، شیر صلیبی، محل عبور بند جهت فیکس کردن کیسه بر روی بدن فرد هستند.

انواع مختلف کیسه‌های ادرار عمدتا عبارتند از: کیسه ادرار متصل به پا، کیسه ادرار دو لیتری، کیسه ادرار مخصوص بانوان، کیسه ادرار مخصوص آقایان، کیسه ادرار یک‌بار مصرف، کیسه ادرار مسافرتی، کیسه ادرار مخصوص نوزاد، کیسه ادرار شب.

مطالعات بازار محصول کیسه ادرار

بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت ظرفیت اسمی تولید کیسه ادرار در ایران بیش از 100 میلیون عدد در سال است.

واحدهای درحال احداث این محصول با بیش از 50 میلیون عدد کیسه ادرار در آینده احداث خواهند شد.

مطابق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران میزان واردات کیسه ادرار طی سال‏های 1400 و 1399 به شرح جدول ذیل می‏باشد.

جدول 1-واردات کیسه ادرار

سال

وزن (تن)

ارزش ریالی(میلیون ریال)

ارزش دلاری (دلار)

1399

151

34,497

821,366

1400

38

16,529

393,541

عمده واردات محصول مذکور طی سال­های اخیر از کشورهای چین، امارات و اتریش انجام شده است.

جدول 2- صادرات کیسه ادرار

سال

وزن (تن)

ارزش ریالی(میلیون ریال)

ارزش دلاری (دلار)

1399

4

1,087

5,930

1400

2

2,574

11,407

عمده صادرات محصول مذکور طی سال­های اخیر به کشور عراق انجام شده است.

خلاصه طرح کیسه ادرار

مطالعات فنی طرح کیسه ادرار

دانش فنی جهت راه­اندازی خط مونتاژ کیسه ادرار از طریق شرکت­های داخلی و یا کشور چین قابل تأمین خواهد بود. دستگاه­های موردنیاز طرح شامل ماشین آلات تجهیزات پزشکی یکبار مصرف شامل انواع سیستم استریل با گاز اتیلن اکساید، انواع ماشین‌آلات بسته‌بندی به صورت اتوماتیک (بلیستر)، انواع سیستم هواساز جهت اتاق تمیز، انواع دستگاه‌های اکسترودر(تولید شیلنگ­های پزشکی) در سایزهای مختلف می‌باشد. این دستگاه‌ها قابلیت استفاده در صنایع پزشکی، دارویی، غذایی و بسته‌بندی را دارند.

 

فرآیند تولید و روش تولید لوازم پزشکی پر مصرف (ست سرم، میکروست، کیسه خون، کیسه ادرار) شامل تبدیل گرانول (مدیکال گرید) پلی­اتیلن مدیکال گرید به ورق­های پلی­اتیلن و جوش دادن ورق­ها به هم و نصب لوله­های انتقال و سرنگ و در نهایت استریلیزه کردن و انبار کردن آن­ها است. به طور کلی مواد اولیه تولید محصولات طرح همان­گونه که پیش­تر گفته شد شامل گرانول پلی­اتیلن مدیکال گرید، مستربچ، قطعات مونتاژی آماده و سایر لوازم می­باشد.

 

مطالعات مالی محصول کیسه ادرار

این خط قابلیت تولید بیش از 2 میلیون عدد کیسه ادرار در سال را دارد. این عدد ظرفیت اسمی این پروژه می‌باشد و ظرفیت عملی این پروژه عدد کمتری می‌باشد.

حجم کل سرمایه‌گذاری این طرح بین 40 – 30 میلیارد تومان می‌باشد.

IRR این طرح عددی بین 20 الی 25 درصد می‌باشد که توجیه‌پذیری اقتصادی خوبی ندارد.

نظرتان را ثبت کنید