هنگامی که می خواهید بخش بندی را انجام دهید (با روش های مختلف بخش بندی)، با یک بازار هدف رو به رو خواهید شد. ویژگی های این بازارهای هدف با توجه به نوع بخش بندی شما، ممکن است متفاوت باشند.

19 نوع مختلف از بازار هدف بر مبنای بخش بندی

  • 18 فروردین 1397
  • 5463
19 نوع مختلف از بازار هدف بر مبنای بخش بندی

هنگامی که می خواهید بخش بندی را انجام دهید (با روش های مختلف بخش بندی)، با یک بازار هدف رو به رو خواهید شد. ویژگی های این بازارهای هدف با توجه به نوع بخش بندی شما، ممکن است متفاوت باشند. اگر شما بخش بندی را بر مبنای عوامل جمعیت شناختی انجام دهید، بازار هدف می تواند بر اساس درآمد، جنسیت یا حتی سن متفاوت باشد.

بنابراین بر اساس نوع بخش بندی بازار، نوع بازار هدف نیز متفاوت خواهد بود. در اینجا 19 نوع مختلف از بازارهای هدف را بر اساس انواع بخش بندی به شما معرفی خواهیم کرد:

هنگامی که می خواهید بخش بندی را انجام دهید (با روش های مختلف بخش بندی بازار)، با یک بازار هدف رو به رو خواهید شد. ویژگی های این بازارهای هدف با توجه به نوع بخش بندی شما، ممکن است متفاوت باشند.


اگر شما بخش بندی را بر مبنای عوامل جمعیت شناختی انجام دهید، بازار هدف می تواند بر اساس درآمد، جنسیت یا حتی سن متفاوت باشد.
اگر بخش بندی را بر مبنای عوامل روانشناختی انجام دهید، نوع بازار هدف می تواند بر اساس علایق، عقاید و فعالیت های مصرف کننده متفاوت باشد.


بنابراین بر اساس نوع بخش بندی بازار، نوع بازار هدف نیز متفاوت خواهد بود. در اینجا 19 نوع مختلف از بازارهای هدف را بر اساس انواع بخش بندی به شما معرفی خواهیم کرد:


اگر بخش بندی بر مبنای عوامل جمعیت شناختی انجام می شود، آن وقت 9 نوع بازار هدف وجود خواهد داشت:
1.سن: بازار هدف می تواند بر مبنای سن باشد. بهترین مثال، فروش لباس است که بر اساس سن افراد، می تواند متفاوت باشد.


2. جنسیت: همانند مثال فروش لباس، ممکن است تصمیم بگیرید که لباس ها را فقط یک جنسیت به بازار عرضه نمایید. بازار هدف بر مبنای جنسیت، می تواند دارای 2 نوع باشد که طبیعتا، محصولات شما برای هر یک از آنها متفاوت خواهد بود.


3. نژاد: بسیاری از تصمیم گیری های افراد بر مبنای ریشه نژادی آنهاست. نزاد و ملیت، تاثیر زیادی بر تصمیمات خرید دارد. بنابراین یک مشتری آسیایی دارای رفتار خرید متفاوتی نسبت به یک مشتری آمریکایی است.


4. درآمد: محصولات برند Rolex، یک مثال خوب از محصولات عمومی است، اما بازار هدف آن مبتنی بر درآمد مشتریان است. البته شایان ذکر است که درآمد می تواند یک عامل روانشناختی نیز باشد.


5. دین و مذهب: بسیاری از افراد، نژاد و مذهب را با هم اشتباه می گیرند اما شما نباید این اشتباه را انجام دهید. با توجه به مثال فوق، آسیایی ها مذاهب مختلف دارند و هر کشوری دارای مذهب متفاوتی است. همچنین نباید فکر کنید که همه مسیحیان دارای یک مذهب مشابه هستند. تعداد زیادی مذاهب مسیحی وجود دارد. بنابراین اگر بازار هدف شما مبتنی بر دین یا مذهب باشد، تصمیمات شما نیز باید با توجه تنوع مذاهب اتخاذ گردد.


6. شغل یا حرفه: یک داروی ضد آلرژی برای یک مهندس به بازار عرضه نمی شود. بنابراین محصولی که برای یک شغل خاص تولید می شود نمی تواند سایر بازار های هدف را نیز تحت پوشش قرار دهد. شما باید به بازار هدف خود پایبند باشید.


7. اندازه خانواده (تعداد اعضای خانواده): برندهای Scorpio، Renault Duster یا تویوتا Innova عمدتا خانواده های بزرگ را هدف قرار می دهند. مثلا خانواده هایی که به صورت گروهی یا فامیلی به مسافرت می روند. بنابراین اندازه خانواده نیز یکی دیگر از گروه های بازار هدف است.


8. موقعیت جغرافیایی: اگر یک رستوران نزدیک به خانه شما باشد، باید برای افرادی که از شما دور هستند، بازاریابی نماید، در غیر این صورت رستوران در کسب و کار خود شکست خواهد خورد. بنابراین بازار هدف شما افرادی هستند که نزدیک به رستوران هستند و به آن دسترسی آسان دارند زیرا مدت زمان لازم برای طی کردن مسیر و رفتن به رستوران مخصوصا برای صرف شام، بسیار مهم است.


9. کد پستی: بسیاری از شرکت های FMCG یا خرده فروشان و نمایندگی های کوچک، مشتریان خود را بر اساس کد پستی، هدف قرار می دهند. ضمنا، کد پستی قلمرو رقیب محسوب می شود و سایرین آن منطقه را هدف قرار نمی دهند.
در بالا تمام انواع بازارهای هدف مبتنی بر عوامل جمعیت شناختی را ذکر کردیم. اما با توجه به افزایش رقابت، انواع دیگری از بخش بندی نیز وجود دارد که امروزه اهمیت بسیار زیادی به دست آورده اند. بر اساس نوع بخش بندی، بازار هدف نیز می تواند متفاوت باشد.


بازارهای هدف براساس بخش بندی روانشناختی


فعالیت های مصرف کننده: بازار هدف برندهای Adidas، Reebok و Nike مبتنی بر فعالیت مصرف کننده (از لحاظ جسمی) است. مثلا نایک و ریبوک عرضه کننده کفش های ورزشی به بازار هستند. این 3 برند، برترین برندها برای اینگونه فعالیت ها هستند.


2.علایق: به عنوان مثال، یک فرد کفش های برند Jimmy Choo را خریداری می کند. بنابراین این فرد درآمد خوبی دارد و می تواند از برندهای برتر نیز خریداری کند. همچنین ممکن است علاقه مند به جمع آوری کلکسیونی از انواع کفش ها باشد. همان طور که بسیاری از مردم علاقه مند به جمع آوری عتیقه یا تمبر هستند. در واقع، هدف قرار دادن مصرف کننده بر اساس علایق او، می تواند موجب افزایش سودآوری برای سرمایه گذاری و کسب و کار شما شود.


3. عقاید و نظرات: معمولا کدام مجله را می خوانید یا کدام وبلاگ را دنبال می کنید؟ هر فردی پاسخی متفاوت به این سوال خواهد داد. این به این دلیل است که مردم به دنبال مواردی هستند که از نظر آنها خوب باشد و نظر مردم همیشه متفاوت است. برخی از افراد ممکن است مطالبی را که در مجله های مربوط به اخبار هالیوود درج می شود، خوب بدانند، در حالی که دیگران ممکن است آنها را بی فایده و در عوض مطالب علمی و مبتنی بر تکنولوژی را مفید بدانند.

 

بازارهای هدف بر اساس استفاده از محصول


1.استفاده برای فرصت های خاص: یکی از بهترین برند هایی که بر اساس فرصت های خاص عرضه می شود لبنیات Cadbury است. شکلات های مخصوص مهمانی کادبوری را به یاد آورید. کادبوری می تواند یک هدیه خوب به شمار رود. همچنین، شما می توانید از کارت پستال های Archies و Hallmark برای مواقع خاص استفاده کنید. همین موضوع، بازار هدف این شرکت ها است.


2. استفاده در شرایط خاص: چه زمانی از چتر استفاده می کنید؟ یا چه هنگامی از یک صفحه (اسکرین) خورشیدی استفاده می کنید؟ هر دوی آنها بر اساس شرایط خاص، استفاده می شوند. هنگامی که باران می آید، از چتر استفاده می کنید و هنگامی که هوا گرم و یا بیش از حد آفتابی باشد، از یک صفحه خورشیدی استفاده می کنید. بنابراین این موارد، بازارهای هدف مبتنی بر شرایط هستند.


3. نوع استفاده: بسیاری از مشتریان از محصولات کم استفاده می کنند، در حالی که برخی دیگر زیاد استفاده می کنند. به عنوان مثال چاپگر خانگی Hewlett Packard بسیار متفاوت از چاپگرهایی است که توسط شرکت ها استفاده می شود (که دارای درام و کارتریج است) بنابراین بر مبنای نوع استفاده افراد از محصول، بازار هدف می تواند متفاوت باشد.


بازار هدف بر اساس ترجیح برند

 

من فقط لپ تاپ برند دل را ترجیح می دهم من تا به حال 4 لپ تاپ خریدم و همه را از برند دل گرفته ام. من از لپ تاپ های مختلفی استفاده می کردم که متعلق به دوستان من بود، اما من همیشه سرعت و کیفیت دل را دوست داشتم. حالا این مطلب، وفاداری من به برند دل است. بنابراین بر اساس ترجیح برند، 3 نوع بازار هدف وجود خواهند داشت که می توانید محصولات را برای آنان به بازار عرضه کنید.

 

1.مشتریان وفادار به برند: مشتریانی مثل من هستند که همیشه به یک برند نگاه می کنند و قصد تغییر دیدگاه خود و خرید از سایر برندها را ندارند.


2. مشتریان آگاه از برند: برخی از مشتریان وجود دارند که مدام قصد خرید خود را از یک برند، تغییر می دهند و شما باید این مشتریان را هدف قرار دهید تا آنها را دوباره به سمت برند خود بازگردانید.


3. مشتریان ناآگاه: این بازار هدف، هنگامی که شما هنوز سعی دارید تا برند خود را به همگان بشناسانید، مورد استفاده قرار می گیرد. برند Baidu در چین شناخته شده است، اما هنوز در بسیاری از کشورهای دیگر شناخته شده نیست.


بازار هدف بر اساس فرایند تصمیم گیری


بازار هدف بر اساس نوع تصمیم گیری نیز متفاوت است. به عنوان مثال تصفیه کننده های آب که برای استفاده های فردی و برای کسب و کارها به بازار عرضه می شوند. آنها محصولات مصرفی هستند و بازار هدف نیز، مبتنی بر استفاده است.


فرایند تصمیم گیری در هر سازمان، کاملا متفاوت است و ممکن است زمانبر باشد. بازار هدف در میان دولت ها و سازندگان تجهیزات اصلی (OEM) مبتنی بر فرایند تصمیم گیری است. در این نهادها، تصمیمات بزرگ هستند و ارزش سفارشات نیز زیاد است. اما فرایند تصمیم گیری آهسته و خسته کننده است.


همانطور که می بینید، شما فرآیند بخش بندی را انجام می دهید و سپس مشتریان خود را مورد هدف قرار می دهید. با توجه به وجود انواع مختلفی از بازارهای هدف، برنامه ریزی شما باید متناسب با جایگاه و موقعیت مورد نظر، انجام شود تا بتوانید بازار هدف خود را جذب کنید. شما نمی توانید برنامه ریزی را به طور تصادفی و شانسی انجام دهید. به عبارتی دیگر، موقعیت نیز بخشی از برنامه ریزی است.


شما باید بازار هدف را متناسب با موقعیت دلخواهی که در ذهن دارید، در نظر بگیرید. همه برندها نمی توانند شماره 1 یا بهترین باشند، ممکن است منابع محدودی داشته باشید و به همین دلیل در رده پنجم قرار بگیرید. حتی رده پنجم نیز یک موقعیت خوب است. بنابراین طوری بازار هدف را انتخاب نمایید که موقعیت و استراتژی آینده شما باعث رشد آن در طول زمان شود. به عبارتی دیگر، انتخاب بازار هدف باید متناسب با فرایند تصمیم گیری باشد.

 

 

منبع: سایت marketing91

تهیه شده در گروه تولید محتوی سپینود شرق
کلیه حقوق این وبسایت متعلق به موسسه سپینود شرق می باشد. 

نظرتان را ثبت کنید